Weet je waarvoor je strijdt of waartegen je strijdt?
Wie zichzelf verlaat, zit vervolgens met zichzelf opgescheept
Zolang je bevrijd wilt zijn, ben je onvrij
Alleen in de leegte is de ware volheid te ervaren
Zo lang we in strijd zijn met wat we bestrijden, zal onze strijd weinig effectief zijn
Alleen wie zich niet aangevallen voelt, kan zich goed verdedigen
Echte wandelaars houden van stilstaan
Iets niet doen vraagt vaak meer inspanning dan niets doen
Autonomie is het vermogen om hulp te vragen
Ergens van af willen is de beste manier om er aan vast te blijven zitten
Hoe meer de verschillen mogen bestaan, hoe sterker de overeenkomsten zichtbaar worden
Waarom een Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg?
Uit onderzoek blijkt dat mensen niet altijd tevreden zijn over de manier waarop zorgaanbieders hun klacht afhandelen. Mensen gaven aan dat het afhandelen van een klacht lang duurt en op een onpersoonlijke manier gebeurt. Mensen willen zich gehoord voelen. Ook willen zij dat anderen in de toekomst niet hetzelfde overkomt. Het kabinet wilde mede hierom de positie van cliënten in de zorg verbeteren en diende het wetsvoorstel Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in.
Zorgaanbieders kunnen leren van klachten en situaties waarbij incidenten in de zorgverlening plaatsvinden. Doel van de nieuwe wet is dan ook: openheid over klachten en incidenten en ervan leren. Zo maken we samen merkbaar betere zorg.
De wet vervangt de wetten Kwaliteitswet Zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector.