Weet je waarvoor je strijdt of waartegen je strijdt?
Wie zichzelf verlaat, zit vervolgens met zichzelf opgescheept
Zolang je bevrijd wilt zijn, ben je onvrij
Alleen in de leegte is de ware volheid te ervaren
Zo lang we in strijd zijn met wat we bestrijden, zal onze strijd weinig effectief zijn
Alleen wie zich niet aangevallen voelt, kan zich goed verdedigen
Echte wandelaars houden van stilstaan
Iets niet doen vraagt vaak meer inspanning dan niets doen
Autonomie is het vermogen om hulp te vragen
Ergens van af willen is de beste manier om er aan vast te blijven zitten
Hoe meer de verschillen mogen bestaan, hoe sterker de overeenkomsten zichtbaar worden
Wat regelt de Wetkwaliteit, klachten en geschillen zorg?
Door de nieuwe wet is een betere en snelle aanpak van klachten mogelijk. Zo kunnen mensen uiterlijk per 1 januari 2017 gratis terecht bij de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder. Die helpt mensen verder en probeert klachten snel tot goede oplossingen te brengen. Uit de praktijk blijkt dat een goed gesprek tussen de cliënt en de zorgaanbieder het beste werkt. De klachtenfunctionaris kan zo’n gesprek bevorderen.
Lost een gesprek met uw zorgaanbieder of klachtenfunctionaris het probleem niet op? Dan biedt de wet een laagdrempelig alternatief: u kunt naar een onafhankelijke geschilleninstantie. Alle zorgaanbieders moeten uiterlijk per 1 januari 2017 bij een geschilleninstantie zijn aangesloten. Die doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. De geschilleninstantie kan een schadevergoeding toekennen.
De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg versterkt uw positie in de zorg. Zo krijgt u recht op goede informatie over een incident dat u is overkomen. De zorgaanbieder moet dit met u bespreken en in uw dossier opnemen.
Het Ministerie van de Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een speciale website over deze belangrijke wetswijziging gemaakt. Hier vindt u ook informatie over afhandeling van klachten en de beschrijving van kwaliteit in de zorg: http://kwaliteitenklachtenzorg.nl/.